| Title: | Enseñanza experimental de la mecánica de fluidos mediante la V de Gowin como estrategia didáctica |
| Other Titles: | Experimental teaching of fluid mechanics using Gowin’s V as a teaching strategy |
| Authors: | Guachun Lucero, Freddy Patricio Rojas Rojas, Marco Alejandro |
| metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | Rojas Rojas, Marco Alejandro, marco.rojasr@ucuenca.edu.ec |
| Keywords: | Física Mecánica de fluidos Educación Enseñanza |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: | 5. Ciencias Sociales |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: | 5.3.1 Educación en general |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: | 5.3 Ciencias de la Educación |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 05 - Ciencias Físicas, Ciencias Naturales, Matemáticas y Estadísticas |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 0533 - Física |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 053 - Ciencias Físicas |
| Issue Date: | 2024 |
| metadata.dc.ucuenca.volumen: | Volumen 5, número 10 |
| metadata.dc.source: | Journal of Education and Culture. RUNAS |
| metadata.dc.identifier.doi: | 0.46652/runas.v5i10.193I |
| metadata.dc.type: | ARTÍCULO |
| Abstract: | The study of physics is international and is present in all secondary school curricula and in a variety of univer-sity courses. The importance of this subject lies in the fact that most real-world problems can be solved from physics. That is why Gowin’s V is proposed as a didactic strategy for the experimental teaching of Fluid Mecha-nics in students of the Pedagogy of Experimental Sciences degree at the University of Cuenca. In the research, a quasi-experimental methodology was used where the independent variable, Gowin’s V, is manipulated as an educational strategy and the dependent variable, academic performance, is analyzed. The study has a quantita-tive approach and was carried out with a single experimental group to which a pre-test was applied, followed by the implementation of the teaching strategy and subsequently the knowledge post-test was applied. The results obtained show improvement in the didactic strategy, where statistically, using the Student’s T test, the effective-ness of the proposal could be corroborated. In addition to seeing improvement in academic performance, it was possible to appreciate the effectiveness of Gowin’s V in collaborative work where students shared experiences and through experimentation demonstrated physical principles.Keywords: education; teaching; fluid mechanics; physical |
| Description: | El estudio de la física es internacional y está presente en todos los currículos de nivel secundario y en una
variedad de carreras universitarias. La importancia de esta asignatura radica en que la mayoría de las problemáticas del mundo real pueden ser solucionadas desde la física. Es por ello que se plantea la V de Gowin como estrategia didáctica para la enseñanza experimental de la Mecánica de fluidos en los estudiantes de la carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales de la Universidad de Cuenca. En la investigación se utilizó una metodología cuasi experimental donde se manipula la variable independiente que es V de Gowin como estrategia educativa y se analiza la variable dependiente que es el rendimiento académico. El estudio tiene un enfoque cuantitativo y se llevó a cabo con un solo grupo experimental al que se le aplicó un pre test, seguidamente se realizó la implementación de la estrategia didáctica y posteriormente se aplicó el post test de conocimientos.
Los resultados obtenidos muestran mejoría ante la estrategia didáctica, donde estadísticamente mediante la
prueba T de Student se pudo corroborar la efectividad de la propuesta. Además de ver mejoría en el rendimiento académico se pudo apreciar la eficacia de la V de Gowin en el trabajo colaborativo donde los estudiantes compartieron experiencias y mediante la experimentación demostraron principios físicos |
| URI: | https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/46184 https://runas.religacion.com/index.php/about/article/view/193/334 |
| metadata.dc.ucuenca.urifuente: | https://runas.religacion.com/index.php/about |
| ISSN: | 2737-6230 |
| Appears in Collections: | Artículos
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.