| Title: | Using Manipulative Materials to Teach English Vocabulary to Children |
| Authors: | Arévalo Barriga, Emma Elizabeth |
| metadata.dc.contributor.advisor: | Bernal Arellano, Paúl Leoncio |
| metadata.dc.description.uri: | 0009-0006-9616-9637 |
| metadata.dc.subject.other: | Clasificación de la Investigación::Pedagogía::Asignaturas::Lengua Extranjera (enseñanza) |
| Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del inglés Aprendizaje significativo Vocabulario |
| Issue Date: | 22-Oct-2024 |
| metadata.dc.format.extent: | 30 páginas |
| Publisher: | Universidad de Cuenca |
| metadata.dc.type: | submittedVersion |
| Abstract: | Vocabulary development in foreign language acquisition is a significant challenge for
educators. This study explores the impact of manipulative materials on vocabulary acquisition
among school-age children learning English as a foreign language. Various studies were
analyzed using a qualitative and exploratory research design to comprehend the role of
manipulative objects in improving language learning outcomes. The research highlights that
traditional language teaching methods, while effective, are significantly enhanced when
supplemented with manipulative elements such as objects, pictures, and audiovisual tools.
These tools reinforce learning and make the acquisition of new vocabulary more engaging
and effective by connecting new words to students' native language. Studies were selected
through a bibliographic review and content analysis to evaluate how these manipulative
materials influence vocabulary learning. Findings suggest that a balanced approach,
incorporating diverse visual and manipulative tools, fosters better vocabulary retention and
application. The study concludes that combining methodologies and techniques can help
students acquire a rich and organized vocabulary, meeting academic and daily communication
needs. |
| Description: | El desarrollo del vocabulario en la adquisición de lenguas extranjeras es un reto importante
para los educadores. Este estudio explora el impacto de los materiales manipulativos en la
adquisición de vocabulario entre niños en edad escolar que aprenden inglés como lengua
extranjera. Se analizaron varios estudios utilizando un diseño de investigación cualitativo y
exploratorio para comprender el papel de los objetos manipulativos en la mejora de los
resultados del aprendizaje de idiomas. La investigación destaca que los métodos
tradicionales de enseñanza de idiomas, aunque eficaces, mejoran significativamente cuando
se complementan con elementos manipulativos como objetos, imágenes y herramientas
audiovisuales. Estas herramientas refuerzan el aprendizaje y hacen que la adquisición de
nuevo vocabulario sea más atractiva y efectiva al conectar las nuevas palabras con la lengua
materna de los estudiantes. Los estudios se seleccionaron a través de una revisión
bibliográfica y un análisis de contenido para evaluar cómo estos materiales manipulativos
influyen en el aprendizaje de vocabulario. Los hallazgos sugieren que un enfoque equilibrado,
que incorpora diversas herramientas visuales y manipulativas, fomenta una mejor retención
y aplicación del vocabulario. El estudio concluye que la combinación de metodologías y
técnicas puede ayudar a los estudiantes a adquirir un vocabulario rico y organizado,
satisfaciendo las necesidades de comunicación académica y diaria. |
| URI: | https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/45617 |
| metadata.dc.relation.ispartof: | TLI;642 |
| metadata.dcterms.description: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
| Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|