Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/45340
Title: Procesos de aprendizaje y repercusiones desde el artesanado para la educación social y popular
Other Titles: Learning processes and repercussions from handicrafts for social and popular education
Authors: Tubay Zambrano, Fanny Monserrate
Estrada García, Alex
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Tubay Zambrano, Fanny Monserrate, fannym.tubay@ucuenca.edu.ec
Keywords: Artesanía
Educación intercultural
Educación social
Etnología
Sistema educativo
Saberes locales Handicrafts
Intercultural education
Social Education
Ethnology
Educational systems
Local knowledge
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.9.1 Ciencias Sociales Interdisciplinarias
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.9 Otras Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2024
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 37
metadata.dc.source: Revista Sophia (Ecuador)
metadata.dc.identifier.doi: 10.17163/soph.n37.2024.10
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
T he research incorporates the experiences of a group of artisans from Azuay and Cañar in Ecuador, aims to reflect on the professional practices of artisan collectives and their relationship with formal educational processes from a pedagogical approach focused on social and popular education. The study applies qualitative methodology with ethnographic focus. The results not only highlight that the spaces occupied by craftsmanship in the social imaginary are marked by obstacles and restrictions in professional practice, but also demonstrate that the knowledge they possess is conditioned by ethnic and sociocultural dimensions. Despite having experiences and knowledge that are not far from the curriculum taught in the educational system, these are excluded and considered of lesser value. The research concludes that recognizing artisanal methods and procedures can be used as powerful formative elements to strengthen identity, democratic participation, dialogue of knowledge, social justice, and true intercultural education. Consequently, social and popular education can help promote the active participation of artisans and other collectives and contribute to the transformation and change of unequal structures from a socioeducational perspective.
Description: 
La investigación incorpora las experiencias de un grupo de personas artesanas de las provincias de Azuay y Cañar, en Ecuador. Tiene como objetivo reflexionar, desde un enfoque pedagógico centrado en la educación social y popular, sobre las prácticas profesionales de los colectivos artesanales y su relación con los procesos escolarizados de enseñanza y aprendizaje. El estudio aplica la metodología cualitativa con enfoque etnográfico. Los resultados no solo visibilizan que los espacios que ocupa el artesanado en el imaginario social están marcados por bloqueos y restricciones en el ejercicio profesional, también dan cuenta que los saberes que portan están condicionados por dimensiones étnicas y socioculturales, y que pese a contar con experiencias y conocimientos que no distan de los contenidos curriculares con los que se forma en el sistema educativo, son excluidos y considerados de menor valía. La investigación concluye que los métodos y procedimientos artesanales pueden ser utilizados como elementos formativos potentes para fortalecer la identidad, la participación democrática, el diálogo de saberes, la justicia social y una verdadera educación intercultural. En consecuencia, la educación social y popular puede ayudar a promover la participación activa de artesanos y otros colectivos, y de esa manera contribuir con la transformación y cambio de las estructuras desiguales desde una filosofía socioeducativa.
URI: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85201706437&doi=10.17163%2fsoph.n37.2024.10&origin=inward&txGid=e9b01f4b67c51fe50518e30fafb3ea01
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://sophia.ups.edu.ec/index.php/sophia/issue/view/228
ISSN: 1390-3861
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf269.8 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00