Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37306
Title: Desarrollo del número y la aritmética en niños de tres a ocho años de edad
Authors: Cordero Tamayo, María Belén
metadata.dc.contributor.advisor: Bojorque Iñegues, Gina Catalina
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: mabecorta@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Educación
Keywords: Educación Básica
Aritmética
Enseñanza
Actividades lúdicas
Matemática
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 58 Pedagogía
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5312.04 Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5801 Teoría y Métodos Educativos
Issue Date: 8-Nov-2021
metadata.dc.format.extent: 185 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TEB;268
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This monographic work is situated in the field of Basic Education, specifically in the area of Mathematics. The development of number and arithmetic (addition and subtraction) is an important issue in the educational field because these competencies predict children’s performance and future mathematical development, therefore, the aim of this study was to know the developmental process of number and arithmetic in children from three to eight years old and investigate how to stimulate this development according to the literature. This monograph is divided into three fundamental chapters in which the development of number and arithmetic (addition and subtraction) are theoretically studied, as well as playful activities that allow such development. For this, a documentary-descriptive research was carried out, which consisted of reviewing pertinent bibliographic material about the study variables, and systematically analyzing and synthesizing the most outstanding information collected. It was evidenced that the development of number and arithmetic (addition and subtraction) are closely related to each other. It is necessary that this development follows an appropriate learning trajectory, which allows strengthening and internalizing these skills progressively, which will serve as the basis for the construction of more advanced formal mathematical competencies. For this reason, it is necessary to provide children with a playful and experiential teaching, which makes use of concrete material and is oriented to properly promote the development of number and arithmetic
Description: 
El presente trabajo monográfico se sitúa en el campo de la Educación Básica, específicamente en el área de Matemática. El desarrollo del número y la aritmética1 es un tema de importancia en el ámbito educativo debido a que estas competencias predicen el rendimiento y el desarrollo matemático futuro de los niños, por ello, el propósito de este estudio fue conocer el proceso de desarrollo del número y la aritmética de los niños de tres a ocho años de edad e indagar cómo estimular ese desarrollo de acuerdo a la literatura. Esta monografía se estructura en tres capítulos fundamentales en los que se abordan teóricamente el desarrollo del número y de la aritmética, así como actividades lúdicas que permiten dicho desarrollo. Para ello se llevó a cabo una investigación documental–-descriptiva, que consistió en revisar material bibliográfico pertinente acerca de las variables del estudio, y analizar y sintetizar sistemáticamente la información recopilada más destacada. De esta manera, se evidenció que el desarrollo del número y la aritmética, presentan estrecha relación entre sí. Y que es necesario que dicho desarrollo siga una trayectoria de aprendizaje apropiada, que permita fortalecer e interiorizar dichas habilidades de manera progresiva, las cuales servirán de fundamento para la construcción de competencias matemáticas formales más avanzadas. Por tal motivo, es necesario brindar a los niños una enseñanza lúdica con carácter vivencial, que haga uso de material concreto y que este encaminada a facilitar un desarrollo adecuado del número y la aritmética
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Ciencias de la Educación Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/37306
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)3.75 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00