| Title: | The role of vocabulary knowledge in EFL proficiency |
| metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | The Role of Vocabulary Knowledge in EFL Proficiency |
| Authors: | Balboa Lazo, Mayra Cristina |
| metadata.dc.contributor.advisor: | Santillán Iñiguez, Juan José |
| metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | maycris.bl@gmail.com |
| metadata.dc.subject.other: | Educación |
| Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del inglés Vocabulario |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
| metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
| Issue Date: | 8-Jan-2021 |
| metadata.dc.format.extent: | 63 páginas |
| Publisher: | Universidad de Cuenca |
| metadata.dc.description.city: | Cuenca |
| Series/Report no.: | TLI;513 |
| metadata.dc.type: | bachelorThesis |
| Abstract: | This research synthesis explored the role of vocabulary size/breadth, and
depth/quality of vocabulary knowledge in reading comprehension, writing quality, speaking
fluency and listening comprehension. The aim of this study was to analyze to what extent
vocabulary size and depth influence EFL learners' performance in the four macro skills in
order to get a better understanding of the role of vocabulary knowledge as one of the main
components of English proficiency. For this purpose, 15 empirical studies published since
2000 and that analyzed the two dimensions in English as foreign language were selected.
This paper thus covers recent developments from a wide range of perspectives focusing on
proficiency level and L1 background.
Findings revealed that (1) vocabulary breadth and depth contribute strongly to EFL
learners' performance at any proficiency level, (2) both the impact of breadth and depth on
EFL proficiency are distinctive on each skill and key in language performance, and (3)
emphasis should be placed on vocabulary acquisition in EFL classrooms, particularly on
aspects such as (a) teaching and learning high frequency words and (b) word learning quality. |
| Description: | Esta síntesis de investigación exploró la influencia de dos dimensiones del
vocabulario: tamaño o amplitud (size) y calidad del conocimiento del vocabulario (depth) en
la comprensión lectora, la calidad de la escritura, la fluidez del habla y la comprensión
auditiva. Esto con el objetivo de obtener una mejor comprensión del rol que cumple el
vocabulario como uno de los componentes principales en el dominio del inglés como idioma
extranjero. Para este fin, el presente estudio seleccionó 15 estudios, en los que se analizó en
qué medida las dos dimensiones del vocabulario influyen en el desempeño del estudiante en
las cuatro habilidades principales: lectura, comprensión oral, expresión oral y expresión
escrita.
Únicamente estudios que analizaron las dos dimensiones en el idioma inglés como
idioma extranjero, y fueron publicados a partir del año 2000 fueron seleccionados. Los
resultados revelan que (1) las dos dimensiones contribuyen en gran medida al desempeño de
los estudiantes en las cuatro habilidades en cualquier nivel, (2) la influencia ejercida de las
dos dimensiones es particular de cada una, por tanto las dos y no solo una, se consideran
indispensables para el dominio del inglés y (3) se debe hacer énfasis en el aprendizaje de
vocabulario en las aulas de inglés, especialmente en aspectos tales como (a) la enseñanza de
vocabulario de uso frecuente y (b) el aprendizaje de las palabras de forma multidimensional. |
| metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
| URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35320 |
| Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|