| Title: | Composición de cuatro obras para guitarra sola utilizando los ritmos musicales: Yaraví, Yumbo, Danzante y Sanjuanito e interpretación en concierto |
| Authors: | Oña Vega, Franklin Leonardo |
| metadata.dc.contributor.advisor: | Sánchez Plasencia, Angelita Mercedes |
| Keywords: | Yaravi Sanjuanito Yambico |
| Issue Date: | 11-Jul-2019 |
| metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 127 páginas |
| metadata.dc.description.city: | Cuenca |
| Series/Report no.: | TMUS;137 |
| metadata.dc.type: | bachelorThesis |
| Abstract: | The thesis developed consists of the creation of four works for solo guitar, using the musical rhythms yaraví, yumbo, danzante and sanjuanito, respectively. First, a brief historical review is prepared, which will allow identifying the musical characteristics that define these rhythms. This information is applied in the present research work with a morphological, structural, melodic and harmonic description of the works carried out, in order to demonstrate the methodology used in the process, applying the qualitative-descriptive approach, the inductive-deductive method and the experimental method. In second place is the explanation of the techniques of musical composition, among which is mentioned, modification of the motive, mixture of harmonies and description of the musical form with the parts that make up each work. Finally, a live presentation of the musical works is made. It should be noted that the present work offers the fingering for the execution in the instrument, in addition to the nomenclature considered useful in the description of the compositions for classical guitar |
| Description: | La tesis desarrollada consiste en la creación de cuatro obras para guitarra sola, utilizando los ritmos musicales Yaraví, Yumbo, Danzante y Sanjuanito, respectivamente. En primer lugar, se elabora una breve reseña histórica, la misma que permitió identificar las características musicales que definen a estos ritmos, información aplicada en el presente trabajo de investigación con una descripción morfológica, estructural, melódica y armónica de las obras realizadas. La investigación aplicó el enfoque cualitativo con métodos descriptivo, inductivo-deductivo y experimental. En segundo lugar consta la explicación de las técnicas de composición musical, entre las cuales se menciona, modificación del motivo, mixtura de armonías y descripción de la forma musical con las partes que componen cada obra. Finalmente se realiza una presentación en vivo de las obras musicales. Cabe destacar que el presente trabajo ofrece la digitación para la ejecución en el instrumento, como un aporte pedagógico; además de la nomenclatura considerada de utilidad en la descripción de las composiciones para guitarra clásica |
| metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Instrucción Musical |
| URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32989 |
| Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.