Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30177
Title: Intereses de los docentes universitarios que realizan investigaciones en la Facultad de Psicología
Authors: Barbecho Urgiles, Jhonnathan Rafael
Bravo Romero, Gabriel Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Luzuriaga Vásconez, Washington Germán
Keywords: Conocimiento
Investigacion
Motivacion
Docentes
Universidad De Cuenca
Issue Date: 2018
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 42 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSS;25
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
This research was carried out at the University of Cuenca, from noted documentary and experiential way, an increase of research at the national level activities and agencies, which regulate the research activities at the University and therefore it affects the interests and research purposes of teachers, and of the knowledge that is generated. This research had as purpose to identify the interests of researchers teachers in three races of the Faculty of psychology. Taking as a starting point the interests of knowledge of Habermas and its relationship with other categories of psychology; for authors was of interest, explore the motivations of achievement, power and affiliation proposed by McClelland also exploring the broad guidelines and the purposes of the research at the University, including from the paradigm of society of the Knowledge. A study with a qualitative approach, a type of non-experimental design and exploratory scope was carried out. The instruments applied in this research were interviews semi-structured individual and group, aimed at nine teaching researchers holders and contracted hours assigned to investigate, belonging to the Faculty of psychology. Was obtained as a result researchers the Faculty of psychology teachers adhere to technical and practical interests, with personal motivations and power, rather than emancipation or social impact, approaching a model of mercantilist society away from reflective and critical knowledge. Also found that research approaches are technical and administrative, so order to investigate is published, for the training of researchers is administrative, academic or social. A conclusion arises that the investigations of the University of Cuenca, at the Faculty of psychology, they are subject to requirements bureaucratic distorting the relationship they have with social problems.
Description: 
La presente investigación se realizó en la Universidad de Cuenca, a partir de notar de manera vivencial y documental, un incremento de actividades investigativas a nivel nacional y de organismos, que regulan las actividades investigativas en la universidad y por ende incide en los intereses y fines investigativos de los docentes, y del conocimiento que es generado. Esta investigación tuvo como propósito identificar los intereses de los docentes investigadores de las tres carreras de la Facultad de Psicología. Tomando como punto de partida los intereses del conocimiento de Habermas y por su relación que guarda con otras categorías de la psicología; para los autores fue de interés explorar las motivaciones de logro, poder y afiliación propuestas por McClelland explorando también las orientaciones generales y las finalidades de la investigación en la universidad, comprendidas desde el paradigma de Sociedad del Conocimiento. Se realizó un estudio con enfoque cualitativo, un tipo de diseño no experimental y con alcance exploratorio. Los instrumentos aplicados en esta investigación fueron entrevistas semiestructuradas individuales y grupales, dirigidos a nueve docentes investigadores titulares y contratados con horas asignadas a investigar, pertenecientes a la facultad de psicología. Se obtuvo como resultados que los docentes investigadores de la facultad de psicología se apegan a intereses técnicos y prácticos, con motivaciones personales y de poder, antes que de emancipación o incidencia social, acercándolas a un modelo de sociedad mercantilista alejado del conocimiento reflexivo y crítico. Además se encontró que los enfoques investigativos son técnicos y administrativos, de modo que el fin de investigar es publicar, pues la formación de investigadores es administrativa, no académica o social. A manera de conclusión se plantea que las investigaciones de la Universidad de Cuenca, en la Facultad de Psicología, están supeditadas a exigencias burocráticas distorsionando la relación que tienen con los problemas sociales.
metadata.dc.description.degree: 
Psicólogo Social
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30177
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACIÓN.pdftexto completo1.69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00