Logo Repositorio Institucional

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/46250
Título : Addressing Students’ Educational Aspirations Through Information Provision: Evidence From Ecuador
Autor: Segovia Sarmiento, Joselin Katerine
Orellana Bravo, Mercy Raquel
Castro Chamba, Jordan Richard
Chamba Valarezo, Jennyfer Lizeth
Urgiles Salinas, Maria Paz
Correspondencia: Segovia Sarmiento, Joselin Katerine, joselin.segovias@ucuenca.edu.ec
Palabras clave : Returns
Costs
Information provision
Educational aspirations
Socioeconomic background
Área de conocimiento FRASCATI amplio: 5. Ciencias Sociales
Área de conocimiento FRASCATI detallado: 5.2.1 Economía
Área de conocimiento FRASCATI específico: 5.2 Economía y Negocios
Área de conocimiento UNESCO amplio: 03 - Ciencias Sociales, Periodismo e Información
ÁArea de conocimiento UNESCO detallado: 0311 - Economía
Área de conocimiento UNESCO específico: 031 - Ciencias Sociales y Ciencias del Comportamiento
Fecha de publicación : 2025
Volumen: Volumen 0, número 0
Fuente: Youth and Society
metadata.dc.identifier.doi: 10.1177/0044118X251330937
Tipo: ARTÍCULO
Abstract: 
This study explores the gaps in educational aspirations in a sample of public high school students in Ecuador and runs a randomized controlled trial to investigate the impact of information about the returns and costs of education on their aspirations to high school, technical training, and university. The results show that the gaps in university aspirations are the greatest among students with low self-confidence levels and among students whose parents lack higher education. Furthermore, the provision of information had no impact on university aspirations on average, but a statistically significant impact on reducing high school aspirations in favor of technical education. Our analysis also highlights the importance of addressing behavioral traits as predominant drivers of aspirations. Finally, it supports the literature showing that mere information provision may barely work to close aspirational gaps, yet it can help disadvantaged students by offering them an alternative post-secondary education degree that might not be familiar to them otherwise.
URI : https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-105002941625&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&sot=b&sdt=b&s=TITLE-ABS-KEY%28Addressing+Students%E2%80%99+Educational+Aspirations+Through+Information+Provision%29&sessionSearchId=370c8a065ba97dbb45ca43cf8d8cbeb8
URI Fuente: https://journals.sagepub.com/
ISSN : 0044-118X, 1552-8499
Aparece en las colecciones: Artículos

Ficheros en este ítem:
Fichero Tamaño Formato  
documento.pdf667.94 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está protegido por copyright original



Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00