Logo Repositorio Institucional

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/46164
Título : School segregation in Ecuador: a geographical analysis
Autor: Orellana Bravo, Mercy Raquel
Aguilar Feijo, Victor Gerardo
Trelles Estrella, Karina Graciela
Segovia Sarmiento, Joselin Katerine
Correspondencia: Trelles Estrella, Karina Graciela, karinag.trelles@ucuenca.edu.ec
Palabras clave : Exposure dimension
School segregation
Equality dimension
Ecuador
Socioeconomic level
Área de conocimiento FRASCATI amplio: 5. Ciencias Sociales
Área de conocimiento FRASCATI detallado: 5.2.1 Economía
Área de conocimiento FRASCATI específico: 5.2 Economía y Negocios
Área de conocimiento UNESCO amplio: 03 - Ciencias Sociales, Periodismo e Información
ÁArea de conocimiento UNESCO detallado: 0311 - Economía
Área de conocimiento UNESCO específico: 031 - Ciencias Sociales y Ciencias del Comportamiento
Fecha de publicación : 2025
Fecha de fin de embargo: 31-dic-2090
Volumen: Volumen 35
Fuente: International Review of Sociology
metadata.dc.identifier.doi: 10.1080/03906701.2025.2450437
Tipo: ARTÍCULO
Abstract: 
School segregation by socioeconomic level refers to the unequal distribution of students in educational centers according to their economic level. This article quantifies school segregation in Ecuador and its cantons in 2019 and analyzes its territorial distribution. Using the 2019 ‘Ser Bachiller’ database, four segregation indicators are calculated at the national and cantonal levels: the Gorard index in the equality dimension, and the Isolation index in the exposure dimension. The calculation is executed by defining quartiles of the Student Socioeconomic Index (ISEC) at the national level. Also, at the cantonal level, the Moran index is calculated to measure spatial autocorrelation. At the country level, school segregation is higher for students in quartile four compared to students in quartile one. Our results align with the literature in that higher concentrations of students from one socioeconomic level translates into lower levels of segregation in terms of equality (Gorard index) but higher levels of segregation in terms of exposure (Isolation index). Furthermore, spatial analyses suggest that the level of segregation of a canton depends not only on its conditions but also on those of its neighbors, creating clusters of high or low segregation.
URI : https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/46164
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03906701.2025.2450437?scroll=top&needAccess=true
URI Fuente: https://www.tandfonline.com/journals/cirs20
ISSN : 0000-0000
Aparece en las colecciones: Artículos

Ficheros en este ítem:
Fichero Tamaño Formato  
documento.pdf
  Until 2090-12-31
1.5 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir     Solicitar una copia


Este ítem está protegido por copyright original



Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00