Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42987
Title: Aprendizaje invertido en educación superior: una revisión de alcance de la implementación
Other Titles: Flipped Learning in Higher Education: A Scoping Review of Implementation
Authors: Quinde Herrera, Karina Sandra
Pinos Velez, Veronica Patricia
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Quinde Herrera, Karina Sandra, karina.quinde@ucuenca.edu.ec
Keywords: Aprendizaje invertido
revisión de alcance
educación superior
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2023
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 00, número 84
metadata.dc.source: Edutec
metadata.dc.identifier.doi: 10.21556/edutec.2023.84.2785
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
This study consists of a scoping review of the existing literature on the implementation of the Flipped Learning (FL) model in the university environment. Eighteen studies published between 2014 and 2020 were selected, of which 77.8% were scientific articles. The range of the mean ages of the participants in the FL courses was from 21 to 30 years. The objectives of this review were to analyze the activities carried out before, during and after the class, the advantages and disadvantages of the application of the model, and the technological tools used in the teaching practice. The study found that watching videos (83.33%) and completing tests and lessons (50%) were the main activities before class, while group work was frequent during (72.22%) and after class (16.67%). The most reported advantages of the FL model included increased student participation, motivation, and satisfaction (42.11%). The most commonly used technological tool was the learning management system (e.g. Moodle, 20%). The results of this review aim to provide recommendations for teachers interested in implementing the FL model in their classes and for researchers focusing on the implementation of the model in university education. © 2023 Authors.
Description: 
El modelo flipped learning (FL) es utilizado en las universidades porque permite incorporar metodologías activas en el proceso de aprendizaje. Al aplicar este modelo, es importante considerar en la planificación, los elementos que contribuyen al cumplimiento de las metas de aprendizaje. En este sentido, esta revisión de alcance busca determinar los factores clave de la implementación del modelo FL en clases universitarias. Para ello, se analizaron: i) las actividades realizadas antes, durante y después de la clase; ii) las ventajas y desventajas de la aplicación del modelo; y iii) las herramientas tecnológicas utilizadas en la práctica docente. Del análisis, se concluyó que es indispensable que durante la pre-clase los estudiantes estudien los videos y participen durante la clase, siendo primordial el seguimiento y la retroalimentación al culminar la clase. Un factor principal a considerar es la planificación del entorno de aprendizaje. Los resultados de este estudio son una guía útil para el docente que desea aplicar el FL y para el investigador que tenga interés en enfocarse en las áreas menos tratadas en este modelo, tales como el trabajo del docente en la implementación del FL
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42987
https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85168283363&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&sid=783778700479ea02b01bbdf79943e266&sot=b&sdt=b&s=TITLE-ABS-KEY%28Flipped+Learning+in+Higher+Education%3A+A+Scoping+Review+of+Implementation%29&sl=87&sessionSearchId=783778700479ea02b01bbdf79943e266
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e
ISSN: 1135-9250
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf432.67 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00