This article aims to determine the main factors that motivate undergraduate students of the
Faculty of Economic and Administrative Sciences (FCEA) to engage in academic dishonesty
practices (DA) in evaluations. An exploratory sequential strategy was used, the first phase
consisted of the application of semi-structured interviews to 11 students; and for its analysis
the Grounded Theory is used. Then, the emerging hypotheses of the qualitative method were
quantitatively evaluated through the application of a survey with a sample of 440 students.
The findings suggest that the decision to incur in DA practices in evaluations is linked to the
opportunity that arises to bypass the teachers' controls. In addition to other factors according
to the limited rational choice theory such as the benefits of cheating related to obtaining the
third level degree; underestimation of the costs associated with DA due to ignorance of the
disciplinary process regulations, added to a low probability of complaint by teachers; severity
of the sanctions applied by teachers and the normalization of the habit of cheating linked to
behavioral biases such as herd behavior and the asymmetry of information regarding the labor
market.
Resumen :
Este artículo busca determinar los principales factores que motivan a los estudiantes de
pregrado de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas (FCEA), a incurrir en
prácticas de deshonestidad académica (DA) en evaluaciones. Se empleó una estrategia
secuencial exploratoria, la primera fase consistió en la aplicación de entrevistas
semiestructuradas a 11 estudiantes; y para su análisis se recurre a la Teoría Fundamentada
(TF). Después, se testearon cuantitativamente las hipótesis emergentes del método
cualitativo mediante la aplicación de una encuesta, con una muestra de 440 alumnos. Los
hallazgos sugieren que la decisión de incurrir en prácticas de DA se vincula principalmente
con la oportunidad que se presente para saltarse los controles de los docentes. Además de
otros factores acorde con la teoría de la racionalidad limitada como: los beneficios de copiar
relacionados con la obtención del título de tercer nivel; subestimación de los costos asociados
a la DA por desconocimiento de la normativa de procesos disciplinarios, sumado a una baja
probabilidad de denuncia por parte de los docentes; severidad de las sanciones aplicadas por
docentes y la normalización del hábito de copiar ligado a sesgos conductuales como
comportamiento rebaño y la asimetría de información respecto al mercado laboral.
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