Logo Repositorio Institucional

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/41109
Título : Preventing overweight and obesity among preschool children: lessons learned in Cuenca, Ecuador
Otros títulos : Prevención del sobrepeso y la obesidad en preescolares: lecciones aprendidas en Cuenca, Ecuador
Autor: Abril Ulloa, Sandra Victoria
Morales Avilez, Diana Elizabeth
Romo, Matthew L
Correspondencia: Abril Ulloa, Sandra Victoria, victoria.abril@ucuenca.edu.ec
Palabras clave : Exercise
Ecuador
Latin America
Pediatric obesity
Health
Diet
Área de conocimiento FRASCATI amplio: 3. Ciencias Médicas y de la Salud
Área de conocimiento FRASCATI detallado: 3.3.1 Ciencias y Servicios del Cuidado de la Salud
Área de conocimiento FRASCATI específico: 3.3 Ciencias de la Salud
Área de conocimiento UNESCO amplio: 09 - Salud y Bienestar
ÁArea de conocimiento UNESCO detallado: 0912 - Medicina
Área de conocimiento UNESCO específico: 091 - Salud
Fecha de publicación : 2022
Volumen: Volumen 13, número 1
Fuente: La Ciencia al servicio de la Salud y Nutrición
metadata.dc.identifier.doi: 10.47244/cssn.Vol13.Iss1.673
Tipo: ARTÍCULO
Abstract: 
Introduction: Childhood overweight and obesity are major public health problems globally, including in Ecuador, and there is increasing interest in intervening as early as possible. We previously developed and evaluated a behavioural and educational intervention aiming to improve diet and physical activity habits among children at municipal preschools in Cuenca, Ecuador, after which it was implemented. Objective: To describe some of the key lessons learned in the process of intervention development, evaluation, and implementation. Methods: We conducted program evaluation using a survey questionnaire with open-ended questions with the coordinators, teachers, and kitchen staff of the preschools that participated in the intervention. Results: Human resource changes were a threat to the continued success of the intervention; therefore, these changes need to be anticipated and peer training emphasized. Careful consideration also needs to be given to impact on preschool staff workload. Teachers and other stakeholders like administrators should take ownership of the intervention and play a leadership role, distinct from that of researchers. Regarding the intervention itself, we identified that both fidelity and adaptability were critical for continued success. Conclusion: Lessons learned from our setting may be useful to inform the design, evaluation, and implementation of sustainable preschool-based interventions aiming to improve diet and physical activity habits elsewhere.
URI : http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/41109
http://revistas.espoch.edu.ec/index.php/cssn/article/view/673/669
URI Fuente: http://revistas.espoch.edu.ec/index.php/cssn
ISSN : 1390-874X
Aparece en las colecciones: Artículos

Ficheros en este ítem:
Fichero Tamaño Formato  
documento.pdf565.76 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está protegido por copyright original



Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00