Logo Repositorio Institucional

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40838
Registro completo de metadatos
Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorJadan Guerrero, Janio Lincon
dc.contributor.authorChacón, José
dc.contributor.authorIllescas Peña, Lourdes Eugenia
dc.contributor.authorChacón Castro, Marcos
dc.date.accessioned2023-01-24T12:55:22Z-
dc.date.available2023-01-24T12:55:22Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-303119678-2
dc.identifier.issn1865-0929
dc.identifier.urihttp://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40838-
dc.identifier.urihttps://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85144182996&doi=10.1007%2f978-3-031-19679-9_82&origin=inward&txGid=b044c6fbae193dd69442c1e940d3b6b0
dc.description.abstractAggressive conflicts are part of the natural social behavior of students in schools, which can lead to bullying when there is a form of discrimination or abuse of power, either because of their characteristics or their way of life (sexual orientation, gender identity, nationality, immigration status, ethnicity, sex, socioeconomic status, health, disability, religious beliefs, pregnancy, among others). In the face-to-face mode, the aggressors could be identified and in some way the conflicts were mediated by teachers or authorities of the institution. However, since education changed to a virtual modality caused by the global coronavirus pandemic, new forms of aggressive behavior have emerged with cyberbullying. In this new scenario teachers, parents and law enforcement should take an active role in raising awareness about bullying and cyberbullying. The main objective of this paper is to describe a proposal based on gamification strategy to prevent and raise awareness of aggressive behaviors among students in a virtual environment. The study focuses on three objectives: a) to study the use of visual methods based on microlearning and the techniques to engage students; b) to identify game scenarios and strategies to design an interactive Escape Room; and c) to evaluate the design and content with three experts in psychology. The results indicate that the Escape Room is a different alternative to understand the problems derived from Bullying and cyberbullying. In the future, we are planning to carry out an intervention with students from Ecuador and Colombia to evaluate the impact
dc.language.isoes_ES
dc.publisherSpringer Science and Business Media Deutschland GmbH
dc.sourceCommunications in Computer and Information Science
dc.subjectGamification
dc.subjectSocial media platforms
dc.subjectMicrolearning
dc.subjectMessaging platforms
dc.subjectGaming platforms
dc.subjectBreakout
dc.subjectEscape room
dc.subjectCyberbullying
dc.subjectwareness
dc.titleBuilding an escape room to raise awareness of bullying and cyberbullying
dc.typeARTÍCULO DE CONFERENCIA
dc.description.cityGotemburgo
dc.ucuenca.idautor58020686300
dc.ucuenca.idautor1802152668
dc.ucuenca.idautor0000-0001-7986-6322
dc.ucuenca.idautor0102074622
dc.identifier.doi10.1007/978-3-031-19679-9_82
dc.ucuenca.versionVersión publicada
dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio03 - Ciencias Sociales, Periodismo e Información
dc.ucuenca.afiliacionChacón, J., Consultor Ambiental y Pastos (Pamplona), Pamplona, España
dc.ucuenca.afiliacionJadan, J., Universidad Tecnológica Indoamérica (Quito), Quito, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionChacón, M., Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), Logroño, España
dc.ucuenca.afiliacionIllescas, L., Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.correspondenciaJadan Guerrero, Janio Lincon, jadiojadan@uti.edu.ec
dc.ucuenca.volumenVolumen 1654
dc.ucuenca.indicebibliograficoSCOPUS
dc.ucuenca.factorimpacto0.21
dc.ucuenca.cuartilQ4
dc.ucuenca.numerocitaciones0
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio5. Ciencias Sociales
dc.ucuenca.paisSUECIA
dc.ucuenca.conferencia24th International Conference on Human-Computer Interaction, HCII 2022
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico5.4 Sociología
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado5.4.5 Temas Sociales(Mujeres y Estudios de Género)
dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico031 - Ciencias Sociales y Ciencias del Comportamiento
dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado0313 - Psicología
dc.ucuenca.fechainicioconferencia2022-06-26
dc.ucuenca.fechafinconferencia2022-07-01
dc.ucuenca.organizadorconferenciaUniversity of Crete
dc.ucuenca.comiteorganizadorconferenciaUniversity of Crete
dc.ucuenca.urifuentehttps://link.springer.com/conference/hcii
Aparece en las colecciones: Artículos

Ficheros en este ítem:
Fichero Tamaño Formato  
documento.pdf330.01 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está protegido por copyright original



Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00