Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40777
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHermida Palacios, Maria Augusta
dc.contributor.authorCardenas Contreras, Elvia Mercedes
dc.contributor.authorOchoa Aviles, Angelica Maria
dc.contributor.authorEscandon Dutan, Samuel Adrian
dc.contributor.authorPintado Vallejo, Rosa Adriana
dc.contributor.authorVan dyck, Delfien
dc.contributor.authorTimmerman, Cheyenne
dc.date.accessioned2023-01-19T15:59:25Z-
dc.date.available2023-01-19T15:59:25Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0264-0414
dc.identifier.urihttp://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40777-
dc.identifier.urihttps://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85131923075&doi=10.1080%2f02640414.2022.2086521&origin=inward&txGid=5577c7a275dba1b5f7c6b68f881dc3f4
dc.description.abstractTo increase physical activity levels in children, knowledge on how school playgrounds can be optimally designed is important. Until now, the contribution of playground variety and greening to children’s physical activity level during recess remains unclear. This study examined the associations of school playground variety and greening with energy expenditure (EE) in elementary school children in Ecuador and Belgium. Additionally, moderating effects of study site and gender were studied. Observational data were collected using SOPLAY in ten schools in East Flanders (Belgium) and Cuenca (Ecuador). Data were analysed with linear mixed-effects model analyses. Results showed that independent of study site, EE was higher in playground areas with less green elements, and a higher level of total variety. Primary surface was only associated with EE in boys, they were more active when an artificial surface was present. Implementation of loose equipment was somewhat more strongly positively associated with EE in Ecuadorian than in Belgian children. Because of the well-known restorative effects of green elements, we do not wish to suggest that less greening should be implemented at schools. However, ideally green spaces should be designed in a way that active play is stimulated by combining green elements with other improvements.
dc.language.isoes_ES
dc.sourceJournal of Sports Sciences
dc.subjectEnergy expenditure
dc.subjectVariety
dc.subjectSOPLAY
dc.subjectPhysical activity
dc.subjectGreening
dc.subjectElementary school
dc.titlePhysical activity during recess in elementary schoolchildren in Belgium and Ecuador: the role of the physical environment at school
dc.typeARTÍCULO
dc.ucuenca.idautor0106334287
dc.ucuenca.idautor0104452693
dc.ucuenca.idautor1705811691
dc.ucuenca.idautor0000-0003-1783-9075
dc.ucuenca.idautor57741199500
dc.ucuenca.idautor0105818975
dc.ucuenca.idautor0302715784
dc.identifier.doi10.1080/02640414.2022.2086521
dc.ucuenca.embargoend2050-12-31
dc.ucuenca.versionVersión publicada
dc.ucuenca.embargointerno2050-12-31
dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio07 - Ingeniería, Industria y Construcción
dc.ucuenca.afiliacionCardenas, E., Universidad de Cuenca, Departamento de Biociencias, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionOchoa, A., Universidad de Cuenca, Departamento de Biociencias, Cuenca, Ecuador; Ochoa, A., Universidad de Cuenca, Facultad de Ciencias Químicas, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionTimmerman, C., Ghent University, Gent, Belgica
dc.ucuenca.afiliacionEscandon, S., Universidad de Cuenca, Departamento de Biociencias, Cuenca, Ecuador; Escandon, S., Universidad de Cuenca, Facultad de Ciencias Químicas, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionPintado, R., Universidad de Cuenca, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Cuenca, Ecuador; Pintado, R., Universidad de Cuenca, Departamento de Espacio y Población, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionHermida, M., Universidad de Cuenca, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Cuenca, Ecuador; Hermida, M., Universidad de Cuenca, Departamento de Espacio y Población, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionVan dyck, D., Ghent University, Gent, Belgica
dc.ucuenca.volumenVolumen 40, número 13
dc.ucuenca.indicebibliograficoSCOPUS
dc.ucuenca.factorimpacto1.162
dc.ucuenca.cuartilQ1
dc.ucuenca.numerocitaciones0
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio2. Ingeniería y Tecnología
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico2.11 Otras Ingenierias y Tecnologías
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado2.11.2 Otras Ingenierias y Tecnologías
dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico073 - Arquitectura y Construcción
dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado0731 - Arquitectura y Urbanismo
dc.ucuenca.urifuentehttps://www.tandfonline.com/journals/rjsp20
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf
  Until 2050-12-31
507.55 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00