Logo Repositorio Institucional

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35533
Título : Learning analytics at UC-engineering: Lessons learned about infrastructure and organizational structure
Autor: Hernández Correa, Josefina
Pérez Sanagustín, Mar
Hilliger, Isabel
Maldonado Mahauad, Jorge Javier
Pérez Álvarez, Ronald
Palabras clave : Latin America
Learning analytics
Higher education
Área de conocimiento FRASCATI amplio: 2. Ingeniería y Tecnología
Área de conocimiento FRASCATI detallado: 2.2.4 Ingeniería de La Comunicación y de Sistemas
Área de conocimiento FRASCATI específico: 2.2 Ingenierias Eléctrica, Electrónica e Información
Área de conocimiento UNESCO amplio: 06 - Información y Comunicación (TIC)
ÁArea de conocimiento UNESCO detallado: 0613 - Software y Desarrollo y Análisis de Aplicativos
Área de conocimiento UNESCO específico: 061 - Información y Comunicación (TIC)
Fecha de publicación : 2020
Volumen: vol. 2704
Fuente: CEUR Workshop Proceedings
Editor: CEUR-WS
Ciudad: 
Heidelberg
Tipo: ARTÍCULO DE CONFERENCIA
Abstract: 
The development of Learning Analytics (LA) capabilities in a Higher Education institution is challenging. On the one hand, the institution requires of a technological infrastructure for adapting and/or developing LA services. On the other hand, the institution also needs of an organizational structure for designing and implementing new processes for assuring the adoption of these services. There are two different approaches for developing the necessary infrastructure and organizational structure. One consists on following a top-down process, in which the leadership of the LA initiative is mainly driven by institutional managers, who provide the necessary means. Another is bottom-up, where the initiatives are led by ground-level teaching staff without involving institutional managers. This article presents both approaches through two LA initiatives of Engineering School at the Pontificia Universidad Católica de Chile (UC-Engineering). We show how these two initiatives emerged and integrated into existing academic processes to improve teaching and learning at an institutional level. The infrastructure and organizational structure resulting from each initiative is presented, as well as the lessons learned. This paper aims at serving as an example for other universities in Latin America interested on developing and incorporating LA capabilities.
URI : http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35533
https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85095963514&origin=inward&txGid=9b4fb33c71854cc65be860191ef498e5
URI Fuente: http://ceur-ws.org/
ISBN : 000-0-00-000000-0
ISSN : 1613-0073
Aparece en las colecciones: Artículos

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
documento.pdfdocument467.27 kBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir


Este ítem está protegido por copyright original



Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00