| Title: | Metodologías participativas con enfoque integrador desde la complejidad |
| Other Titles: | Participatory methodologies with integrative approach from the complexity |
| Authors: | Alava Atiencie, Gabriela Orellana Espinoza, Elvis |
| metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | gabriela.alava@ucuenca.edu.ec elvis.orellana@ucuenca.edu.ec |
| metadata.dc.ucuenca.nombrerevista: | Economía y Política |
| Keywords: | Epistemologia Positivismo Pensamiento Reduccionismo |
| Issue Date: | Jul-2014 |
| metadata.dc.ucuenca.paginacion: | Páginas 61-79 |
| metadata.dc.description.numberSequence: | número 20 |
| Publisher: | Universidad de Cuenca |
| metadata.dc.description.city: | Cuenca |
| metadata.dc.type: | Article |
| Abstract: | The article presents a scientific literature review of proposals that have emerged with the epistemological dominance of positivism, reductionist and mechanistic worldview. These alternatives are: The complexity theory that exceeds the reductionist, mechanistic and dichotomous thinking, and allows to analyze the reality from different perspectives, approaches and knowledge, and catalyzes the transformation and changing situations. The systems theory , which proposed that the change actually comes from the selforganizing
and emergent systems. The Participatory Methodologies raising various techniques that promote dialogue
between academic knowledge and social knowledge (popular). Integrative approaches and decolonization thoughts that transcend and go beyond positivism as modes of knowledge production based on subject-subject relations, rather than subject object relations. |
| Description: | El artículo presenta una revisión literaria científica de propuestas que han surgido ante
el predominio epistemológico del positivismo y de una visión reduccionista y mecanicista del mundo. Estas alternativas son: La teoría de la complejidad que supera el pensamiento reduccionista, mecanicista y dicotómico; ya que permite analizar la realidad desde diversas perspectivas, enfoques y saberes, y al mismo tiempo cataliza la transformación y el cambio de situaciones. La teoría de sistemas en la que se propone que el cambio de la realidad viene desde los sistemas emergentes o auto organizados. Las Metodologías participativas que plantean diversas técnicas que promueven el
diálogo entre el saber académico y el saber social (popular). Enfoques integradores y descolonizadores del pensamiento que trascienden y desbordan el positivismo como modos de producción de conocimiento basados en
relaciones sujeto–sujeto, más que en sujeto-objeto. |
| URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/30174 |
| ISSN: | 1390-7921 http://dx.doi.org/10.25097/rep. n20.2014.03 |
| Appears in Collections: | No. 20 (julio diciembre 2014)
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.